Discussie

 

Onze hypothese klopt gedeeltelijk, maar we hebben niet heel nauwkeurig gemeten. Dit komt doordat wij een ongelijk aantal leerlingen uit de 2 klassen hebben gebruikt. We hebben met 9 proefpersonen gewerkt uit vwo 6 tegenover 20 proefpersonen uit havo 3. Daarnaast heeft één persoon uit klas havo 3 het gemiddelde van de klas en van vwo 6 en havo 3 samen beïnvloedt. Hij / zij had namelijk eerst 27 stukjes tandplak op de tanden en na het poetsen volgens de tandartsmethode had hij / zij er 5. Het gemiddelde is daardoor enorm gedaald.

 

Verder hebben wij bij de 2e keer meten langer gepoetst dan eigenlijk nodig is. Dit komt omdat wij groepjes van 6 personen hadden gemaakt bij havo 3 en één groep van 9 personen bij vwo 6. Het poetsen moest gezamenlijk, omdat wij in een bepaalde volgorde wilden poetsen, zoals Aukje Egbers ons had uitgelegd en volgens het filmpje. Wij hebben met de proefpersonen mee gepoetst met behulp van het grote gebit en tandenborstel die wij van Aukje Egbers mochten lenen. Zij gebruikt het gebit en de tandenborstel bij de instructie van tandenpoetsen bij basisschoolleerlingen. Een aantal personen deden langer over de onderdelen die wij aanwezen om te poetsen. Daarnaast werd er tijdens het poetsen veel gelachen. Hierdoor was de groep langer aan het poetsen dan 2 minuten. Volgens de methode moet je 2x 2 minuten per dag tandenpoetsen.

 

Wij denken dat als wij gelijke aantallen met proefpersonen (20) uit beide klassen hadden gehad, het gemiddelde van vwo 6 en havo 3 ander was geweest. Vwo 6 had na het poetsen volgens de tandartsmethode gemiddeld meer tandplak dan na het poetsen volgens de eigen methode. Zij poetsen beter op hun eigen manier. Omdat vwo 6 minder personen had, hebben de personen uit vwo 6 een minder grote invloed op het gemiddelde aantal van havo 3 en vwo 6 samen. Als het aantal van personen hetzelfde was (dus het gemiddelde van 9 personen van vwo 6 is nu van 20 personen), dan was het gemiddelde van de 2 klassen samen:

            -           Moment I: (6,56+6,95)/2 = 6,76

            -           Moment II: (7,78+4,45)/2 = 6,12

Onze hypothese klopte dan ook gedeeltelijk, maar het verschil in aantal is minder groot, namelijk (6,76-6,12=)0,64 in plaats van de gebruikte resultaten (6,83-5,48=)1,35. Het gemiddelde van vwo 6 is hierbij hetzelfde gebleven en daardoor blijft het dus zo dat vwo 6 een beter poetsresultaat heeft met hun eigen poetsmethode. Alleen is dit verschil niet groot genoeg om ervoor te zorgen dat het poetsresultaat na het poetsen op de eigen manier beter is.

 

Als wij ook de persoon die een enorm verschil had van stukjes tandplak (de ‘externe’ variabel), naast het gelijkstellen van aantallen, dan hadden wij van beide groepen 19 leerlingen moeten hebben. Als we het gemiddelde van vwo 6 over 9 leerlingen gebruiken als het gemiddelde van 19 leerlingen, dan was het gemiddelde van de 2 klassen samen:

            -           Moment I: (6,56+5,89)/2 = 6,23

            -           Moment II: (7,78+4,42)/2 = 6,10

Onze hypothese klopte dan ook gedeeltelijk, maar het verschil in aantal is dan minder groot dan onze resultaten en ook dan de gemiddelde cijfers in de alinea hierboven. Het verschil met onze resultaten is minder groot, want bij onze resultaten was dit (6,11-5,50=) 0,61 en hier is dan (6,23-6,10=) 0,13. Verder is het verschil van deze alinea ook minder groot dan de alinea hierboven, want bij deze alinea is het verschil 0,13 en bij de alinea hierboven 0,64. Het gemiddelde van vwo 6 is ook hier hetzelfde gebleven en daardoor blijft het zo dat vwo 6 een beter poetsresultaat heeft met hun eigen poetsmethode. Dit verschil was waarschijnlijk ook niet groot genoeg om ervoor te zorgen dat het poetsresultaat na het poetsen op de eigen manier beter is. Over het algemeen klopt onze hypothese dan ook.

 

Om een goed resultaat te krijgen, zouden wij voor ons practicum dus hetzelfde aantal proefpersonen gebruiken per klas/groep en ook zonder de ‘externe’ variabel uit havo 3.

 

Onze samenwerking verliep goed. We hebben alles samen gedaan en veel contact gehad over wie wat en wanneer zou doen. Verder hebben wij ook contact gehad met Emiel Dakhorst, Wouter Kuiper en Aukje Egbers. Zij hebben ervoor gezorgd dat wij ons onderzoek konden uitvoeren en hoe we dit het beste aan konden pakken.

 

Wij hebben geen onderzoek gevonden die hetzelfde is als die van ons. Wij hebben alleen sites gevonden van tandartspraktijken of mondhygiënisten. Hier kunnen wij onze resultaten niet mee vergelijken.